~ WeLcOmE To SyAiZa-ChAn FaIrY TalE StOrY...~

~ WeLcOmE To SyAiZa-ChAn FaIrY TalE StOrY...~
Someone said that "It's such a waste,writing things in the past" .....But to me...It's not awaste writing things in the past because "sometimes u will wonder what you've done in the past, so you will go back to your diary and recall what it is"................................ ~"YOU NEVER KNOW THE FUTURE, BUT THE PAST NEVER CHANGE..." ~

spe yg dah follow tuh please tngglkn link n cmmnt kat shoutbox k.nnty ceja bole follow back.TQ :D,

luv my blog...?? "like" this k..kamsahamnida. hehe..

Ahad, 18 November 2012

Maal Hijrah 1434- Freedom for Gaza

7 ape yg korank nk bebel gak
Reactions: 
Assalamualaikum buat rakan blogger sekalian...

seblom trlambt.. ceja nk ucapkn selamat menyambut Maal Hijrah yg ke 1434 kepada
sahabat2 blogger semua..

seperti yg kte semua sedia mklum.. pda awal muharam  iaitu pd hari rabu yg lalu.. 
negra yg x asing lg bg kte lg iaiti Palestine telah digegarkn dengan sergn dr rejim Israel..

Ya Allah.. selamatkanlah saudara ku yg berada dia Palestine sana..
semoga mereka kuat berjuang sehingga ke hujung nyawa..

Wahai mujahid dan mujahidah Palestine... bertahan la..
berjuangan mu amat bermakna... mempertahankan tanah air dr dicerobohi..
mati mu adalah mati syahid.. syurga menanti mu diakhirat kelak..

Ya Allah.. sedih nye ak melihat.. begitu besar perbezaan negara ku dan negara palestine..
Disana mereka kebuluran kerana tiada mknn.. disni aku kekenyagn dihidangkn dgn pelbgai mknn..
 Disna mereka menderita.. hidup sentiase dlm ketakutan  tetapi aku disni.. aman.. hidup sentiase gembira.. xperlu risau dgn keadaan sekeliling.. 
Disna mereka x tdo dgn lena.. berjuang mati2an demi mempertahankn tanah air..tp ak disini..dpt tdo dgn lena beralaskn tilam dan bantal yg empuk..

Ya Allah.. Lindungilah saudara ku di pelestine..
Ayuh la sahabatku kte berdoa utk saudra kte yg berada di Palestine..


Hulurkan tgn ringankan beban.. Membantu sedaya mungkin.. 




Semoga Allah memberkati Anda semua.. In Shaa Allah.. mudah2an.. amin..~


Oda Bumi Anbia- Siti Nurhaliza

(fahami dan hayatilah lagu dan lirik ni )

Izinkanlah aku bercerita
Sebuah kisah yang telah engkau tahu
Dari kaca TV dan di dada-dada akhbar
Kau sendiri melihat dan mendengarnya bukan?
Penganiayaan satu bangsa terhadap
Satu bangsa yang lain
Begitulah apabila kemanusiaan
Di penghujung kewarasan
Merengkok tubuh mungil
Di atas pasir berbumbung langit
Entah apalah dosanya
Rebah dihinggap peluru yang tak bermata

Berkawat lasykar angkuh
Di balik jentera perisainya
Berselendangkan senjata
Tiada belas nuraga nun dihatinya

Dunia bagai pejamkan mata
serta terpasung tangannya
tidak mampu berbuat apa
sedangkan mungkar beraja... oh
(oh mengapa?... ohhh)

Netzarim, Khan Yunis, Gaza, Jenin,
Namlus dan sepanjang tebing barat
Hari demi hari
Lasykar angkuh ini
Terus mengganas mencari mangsanya
Kanak-kanak atau orang tua
Tidak mengapa
Pada mereka sama sahaja!
Mengalir darah merah
Di atas bumi suci Anbia
Laungan Intifada
Bergema membakar semangat perjuangannya

Sampai bila...?
Sampai bilakah penindasan dan
Kekejaman ini akan berterusan?
Sampai bilakah bumi Anbia ini akan terus
Terkapai-kapai mencari keadilan dan kebebasan?

Aku sendiri menanti jawapnya...



Terima kasih kerana luangkan mse membca blog nie..

Wassalam

Isnin, 5 November 2012

Muslimah sejati..~

5 ape yg korank nk bebel gak
Reactions: 
Assalamualaikum sume sahabat blogger..~
hurmm.. lama nye xmngupdate blog nie...
dsbbkn busy dgn asgmnt n study.
so, sudah lama sngt blog nie dibiarkn terbengkalai...ish3..

*aikk..!! dh lma x update blog tetiba muncul pulak pic nie**

Okie.. sebelum ada yang meneka2.. lebih baik ceja bagitau lebih awal..
gambar di atas bukan ceja.. gambar ini ceja terjumpa mase tgh baca2 artikel yang dikongsi di fb..
#harap tuan empunya gambar ini mngizinkn gambar nye di kongsi di sini buat perkongsian bersama... ~ #


Agak2 ape perasaan korank kalau terjumpa wanita seperti ini..??

subhanaallah..! 
hanya Allah jela yang tau.. bagaimana kagum nye ceja jika berjumpa wanita berpurdah seperti ni..

Dari dulu lagi ceja mmg suke melihat gambar2 wanita muslimah seperti ini ..
hati ceja selalu terdetik..
betapa hebat nye wanita ini..
kalau ak,dapatkah aku jadi seperti ini..
bertuah nye wanita ini..

dlu ceja pernah timbul kn persoalan..
yg ceja teringin nk memakai purdah...
alasan ceja.. sbb ceja segan dan malu nk berhadapan dgn org..
Astaghfirullah..
berbeza dgn niat wanita2 ini.. mereka memakai kerana Allah..
dan teringt ceja dgn komen seorg sahabat ceja..
kalau nk pakai purdah kne istiqamah.. benda mcm ni x leh dibuat main2..

yepp.. betul tuh.. kat situ baru ceja tersedar..
kalau ceja cuba memakai purdah.. dptkah ceja istiqamah dgn nye..

yewpp.. sudah tentu ceja x dpt menjawab jwpn tuh..
sebab ceja rase ilmu ceja masih cetek..
banyak perkara yang ceja xtahu lg..

pemakain ceja sendiri pun masih x betul..
rase nye masih belum sepenuh nye menutup...

tp xtau knp..  
ceja kagum sangat2 dgn wanita seperti ini..
ceja suke melihat wanita seperti ini..
ceja mahu menjadi wanita seperti ini..

tapi rase nye terlalu diri ceja terlalu jauh utk jadi seperti ini..
Alhamdulillah.. 
walaupun ceja x dpt menjadi wanita berpurdah..
tp ceja berusha untuk menjadi seorg muslimah sejati..
sekarang ceja banyak luangkan mase membaca artikel2 yang membina yang dikongsikn oleh rakan2 di fb..
ceja sedang belajar utk menutup aurat sepenuh nye..
belajar mendekatkan diri dgn Yang Maha Esa..
semoga KAU permudahkan jalanku YA ALLAH..

Ceja suke melihat gambar2 wanita muslimah ini supaya dpt lebih kuatkan hati ceja..
di bawah ini ceja kongsi kn beberapa gambar kartun muslimah yang ceja peroleh dr pak cik google dan pakcik fb..
#walaupun hnya gambar kartun.. tp ia ckup menyentuh hati#



Jangan menganggap perempuan yang berpurdah itu sebagai ekstremis.
TETAPI KETAHUILAH,
Mereka telah melaksanakan yang sunat,
Untuk mendapat keredhaan-Nya,
Untuk mencontohi teladan isteri-isteri Baginda yang dikasihi,
Untuk menjaga aib mereka serta kecantikan mereka kepada yang layak,
Serta untuk mengelak menjadi fitnah dunia,
Fitnah bagi KAUM ADAM sebagaimana dikatakan Baginda,
Di akhir zaman ini.
Jangan menganggap mereka TERKURUNG,
Jangan menganggap kebebasan mereka DISEKAT,
SEBALIKNYA,
Mereka rela terkurung di dunia daripada terkurung di akhirat kelak,
Mereka sebenarnya bebas dengan dibatasi syariat agamanya,
Yang menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat,
Dan mereka hanya berkerenah demi menjaga maruah mereka yang lebih penting.


~Ya Allah~
Kuatkanlah hati para mujahidah ini Ya Rabbi.
Kepada yang sudah BERPURDAH 
 Teruskan istiqomah anda. :)
Kepada yang berjinak-jinak untuk BERNIQAB 
 Jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata manusia yang cuba patahkan semangat anda. 
Kuatkan niat anda. :)
Kepada yang berniat untuk BERPURDAN/BERNIQAB 
 Syukur kepada hadrat Illahi, dalamilah ilmu agamamu, dampingilah serta mendapat kata-kata semangat dari yang berpengalaman, serta sempurnakan auratmu yang wajib dahulu, kemudian anda akan mendapat kekuatan untuk melakukannya. Insha-Allah. :)

Selamat berjaya ya wahai para muslimahku yang dikasihi.
Pada para muslimku, berilah kekuatan pada mereka, kerana mereka telah membantu anda dari terjerumus dalam fitnah dunia..

Wassalam..




Jumaat, 27 Julai 2012

Luahan seorg Hamba Allah..~

2 ape yg korank nk bebel gak
Reactions: 
Assalamualaikum..~
sebuah salam buat pengikut setia,pengunjung2 serta pembaca2 setia blog ku ini..

Sudah lama rase nye ak meninggalkan dunia blogging nie..
lihat kembali entry ku yg terakhir tentang majlis perkahwinan pak cik saudara ku..

sebelum ak memulakan coretan ku..




SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARRAK DAN SELAMAT BERPUASA
ku ucapakn kepada semua shabat2 blogger ku dan pengunjung2 blog ini...~

sepnjang ketidak update tan ak dalam blog nie..
banyak perkra2 yg manis serta pahit yg telah aku lalui..
cume tidak sempat ak nk coret kn dlm blog ni...

tapi entry kali ini.. aku x nk cerita pasl pengalamn2 ak yg telah berlalu..
aku hanya ingin kongsi kn tentang betapa gembira dan tenang nye hati apabila kte telah mendapat secebis hidayah drpd yg Maha Esa..

Subhanaallah...~ 
sesungguh nye aku hanyalah manusia biase..
sering lalai dan leka dgn kehidupan dunia..
hidup di atas muka bumi ini hanya melakukan banyak perkra yg sia2...

tp
Alhamdulillah...Allah telah berikan ak secebis hidayah NYA
 untuk aku berubah.. sedar akan kekhilafan ku selma ni...
selama ini ak selalu melihat perubahan2 org disekililng ku..
tp tidak sedkit pun mencuit hatiku kerana bg ku..
tiada ape yg ak perlu ubah dlm hidup ak..
bgku hidup ak sudah sempurna..
tp ak lupe..
hidup ak tidak akan pernah sempurna selagi aku tidak beriman sepenuhknye
kepda Yang Maha Esa..

Aku ingin berubah..!! 
berubah ke arah yg lebih baik..
menjadi seorg muslimah sejati..
menjadi seorg hamba Allah yg beriman..
menjadi umat Nabi yg setia..
menjadi seorg anak yg solehah..
dan satu hari nnty ak ingin menjadii seorg istri mithali
serta seorg ibu yg mmpu memberi contoh yg terbaik utk anak2 nye..

Aku ingin berubah..!!
bukan mudah utk berubah...
bnyak dugaan dan cabaran...
pndgn baru keluarga,masyarakat dan sahabat2 kepada kite..
terpakse menghadapi kata2 perlian dan sinisan dr mereka yg bencikan prubhan sebegini..
SEMOGA AKU KUAT HADAPI INI SUME..~ 

Teringat kembali zmn2 kenakalan ku sewaktu di sek..
bersuka ria sepnajang mase.. sehingga ak lupe akan tanggungjwb ku sbg pelajar..
leka dgn dunia percintaan membuatkn ak jatuh tersungkur semsa SPM..
melihat kekecewaan ibu dan bapaku...
itu sudah ckup memberi aku pengajaran terbesar dlm hidup ak...
Pengajaran yg xkn pernah ak lupekan smpi bile2..
walapun ak sering menagis apabila mengenangkn kngn pahit tuh..
xde ape yg mampu mengubah kembali mse lalu..

Setelah ak diberi peluang utk tebus balik kebodohan ak pd waktu dlu..
ak harap.. kali ini ak x kn tersungkur lagi..
walaupun penyakit malas xhenti2 menyerang.
ak harap ak kuat..
dan ak harap sngt yg ak mampu buat yg terbaik dlm diploma ini..

Mungkin otak ak x segenius org lain..
seringkali dipnggil "loading"
ak harap ak mampu mengubah kehidupan ku...

Aku ingin berubah..!!
 Aku Harap hati aku kuat dgn perubahan ini..
ISTIQAMAH dgn perubahan ini..
BERMUJAHADAH brubah ke pada NYA..
mengapai MARDATILLAH..
menjadi muslimah SOLEHAH 
dan ak ingin ke JANNAH.~

AKU MAMPU LAKUKAN INI SEMUA INI..!!! FIGHTING CEJA..!!!



Alhamdulillah..~
ku panjatkan rase kesyukuran pada NYA..
kerana telah kurniakn ak org2 yg sangt2 menyayangi aku..
membantu ak dlm perubahan ini..
memberi smngt kepdaku ketika ak sedang di uji..
menyokong dan membantuku takkala ak katakan yg aku ingin berubah..

bersyukur ak di kurniakn seorg abang yg sngt menjaga adik nye
abg yg bnyk membantu mnyumbang kepda perubahan ku..
dihadiahkan aku sebuah hadiah yg bermakne dlm hidupku
senaskah Al Quran utk ak bca..
buku2 islamic yg slalu dibwa pulang dr universiti nye untuk dikongsikn..
baju2 muslimah yg dibelikan buat sume ahli keluarga ku..
buku2 motivasi yg dibelikan buat ak dan kakak2 ku...
sering mengingatkn ak agar mensegerakan solat..
sering membawa pulang movie2 berlandaskan agama islam..
*abang.. adik minta maap sbb lambat menyedari sume ni...sblom nie hanya memandang pemberian abang itu sbg satu hadiah semta2.. namun disebalik pemberian2, adk baru sedar bahawa ada mkne tersirat yg abg harapkn iaitu abg inginkn adik menjadi seorg permpuan yg solehah..*
TERIMA KASIH ABANG.. 

Dikurniakn shabat2 yg sentiasa menyokong ak..sngtlah membuatkan ak terharu..
ketika ku ceritakn yg ak ingin berubah.. dan ilmu ku msih lagi cetek..
ada sahabat2 yg sudi mendengar luahan ku ini.. dan sudi membantu aku...

kepada Ana ku ceritakan mslah ak.. dia sudi berkongsi ilmu2 yg dia ada kpd ku..
kepada URG,erah ,wawa ,pakcik dan mereka2 yang memberi sokongan kepada ku..
JUTAAN TERIMA KASIH BUAT SEMUA..
semoga sma2 la kte berubah ke arah yg lebih baik..
berkawan sehingga ke JANNAH.. insyaallah.. mudah2an.. amin :)

#SEMOGA RAMDHAN KALI INI MEMBAWA SERIBU SATU MAKNA DAN MERUPAKAN SATU TITIK PERMULAAN YANG BAIK BUAT KITE SEMUA KEARAH BERIMAN KEPADA ALLAH.. INSYAALAH , AMIN  #
sekian ktxbye~ :)

spe yg ada fb tuh..jgn lpe follow mlalui fb skali yeah..tq2

..

salji

berapa orang sedang skodeng skunk

lalala~ song